Anal Apse

Anüs yanı makat çıkışında gelişen iltahabi durum ve buna bağlı komşu dokular içerisinde irin birikimi yani apse ile karakterize bir durumdur.

Anal Apse Neden Meydana Gelir?

Anal apsenin en sık nedeni makat çıkışındaki salgı bezlerinin tıkanarak salgısını boşaltamaması ve buna bağlı kirli bir alan olan bu bölgede enfeksiyonun tetiklenmesidir. Diğer nedenler arasında makat bölgesine olabilecek travmalar, anal fissür ya da basur (hemoroid) durumu olan insanlarda ufak açıklıklardan içeride enfeksiyon gelişmesi ve iltahabi bazı barsak hastalıklarının olması sayılabilir. Şeker yani diabet hastalarında da sık gelişen ve hızlı ilerleyen bir seyir izler.

Anal Apse Nasıl Belirti Verir?

Makat bölgesinde giderek artan ağrı, kızarıklık ve birçok hastada şişlik meydana gelir. Bazı hastalarda makat içerisine doğru apse gelişmesi nedeniyle devamlı dışkılama isteği de meydana gelebilir.

Anal Apse Tedavisi

Anal apselerde tedavi %90 cerrahi drenaj yani cerrahi olarak apsenin açılarak boşaltılmasıdır. Az sayıdaki vakada apse yani irin toplanmaya başlamadan önce antibiyotik tedavisine cevap alınabilir.  Apsenin boşaltılması sonrasında da mutlaka bir süre antibiyotik tedavisi, batikon’lu oturma banyoları tavsiye edilir.

Anal Apse Boşaltımı Sonrası Seyri

Cerrahi olarak boşaltılan apselerde iyileşme döneminde enfeksiyonun gerilemesi, apse boşluğunun dokuların karşılıklı olarak kapanması beklenir. Ancak %20 kadar vakada apse boşluğu tam kapanamaz ve bir ucu genellikle makat çıkışı salgı bezlerinin iç ağzı, dğer ucu ise apsenin boşaltıldığı cilt bölgesi olan tali yol yani anal fistül meydana gelebilir. Tekrarlayan apse gelişimi ve akıntılarla karakterize bir durumdur, tedavisi cerrahi ya da lazer uygulama olabilir.