Reflü Cerrahisi

Reflü Hastalığı Nedir?

Toplumda ağza acı su gelmesi tıbbende mide muhteviyatının yemek borusuna geri kaçması olarak bilinen patolojik durumdur. Tıbbi olarak Gastroözefageal reflü hastalığı (GÖR) adlandırılır. Normal insanlarda da mide içeriği yemek borusuna az miktarda kaçabilir ancak önleyici mekanizmalar kişide herhangibir bulgu vermeden bu durumu bertaraf eder. Ancak süre ve sıklık olarak bu kaçış yani reflünün artışı insanda çeşitli bulgulara ve hayat kalitesinde azalma ile sonuçlanır.

Reflü Hastalığına Yol Açan Faktörler Nelerdir?

Yapısal olarak yemek borusu ile mide arasında gerçek bir kapak yoktur. Yemek borusu alt kısmında olan yüksek basınç alanı, mide ile yemek borusunun oluşturduğu açı (His açısı), çevre anatomik yapılar ve bağlar reflü durumunu engeller. İşte bu koruyucu mekanizmalardaki bir ya da fazla sayıda olabilen zaafiyet patolojik düzeyde reflü’yü meydana çıkarır. Özellikle mide fıtıkları ile reflü hastalığı genellikle beraberdir.

Reflü Hastalığında Ortaya Çıkan Belirtiler

Zaman içerisinde hastalarda sayı ve süresi giderek artan genellikle miktarlarda yatarken ağza acı su gelmesi, göğüs kemiği arkasında yanma, nefas darlığı, yutarken takılma hissi, ses kısıklığı, öksürük sık raslanan bulgulardır. Birçok hastada yemeklerden hemen sonra regürjitasyon (Geri gelme) denilen yenilen gıdaların ağza geri dolması durumuda rastlanmaktadır. Bu bulgularla hastaların hayat kalitesi ileri derecede bozulur.

Reflü Hastalığında Tanı

Mide endoskopisi tanıda en fazla yardımcı tetkiktir. Bunun yanında bazı şüpheli durumlarda 24 saatlik mide asit ölçümü de yapılabilmektedir. Yemek borusunda farklı düzeylerde tahrişat, mide girişinde genişleme, mide fıtığı ve Barret Özefagus raslanılan endoskopik bulgulardır.

Reflü Hastalığında Tedavi

Mide asidinin yemek borusuna kaçması ile oluşan hayat kalitesini bozan durumlar antiasit ya da mide asidini bloke eden ilaçlar vahasıtasıyla azalır. Ancak salgı miktarı azalmaması nedeniyle yemek borusuna kaçış devam eder. Hastalar bu durumu ilacı kısa süre ile kestikleri zaman hemen tespit ederler. Kısacası reflü hastalığında ilaç tedavisi hastanın hayat kalitesini bozan bulguları sadece azaltır, tedavi edici bir özelliği yoktur.

Reflü hastalığının kesin tedavisi altın standart cerrahi onarım ve antıreflü prosedürlerinin uygulanmasıdır. Mide fıtığı eşlik eden hastalarda fıtık tamiride yapılır. Dünya da ve ülkemizde de tarafımızca sıklıkla uygulanan cerrahi ameliyatlar Nissen ya da Toupet Fundoplikasyonudur.

Her iki operasyonda reflü bulgularını tamamen ortadan kaldırmakta ve hastaların hayat kaliteleri oldukça yükselmektedir.

Reflü Hastalığı Kanser İlişkisi

Mide içeriği ve asitin yemek borusuna patolojik boyutta kaçması ile mide-yemek borusu birleşim noktasında zaman içerisinde hücresel değişiklikler başlar. İntestinal metaplazi ya da Barret Özefagus adını verdiğimiz bu durumda 15-20 yıl tedavi edilmeyen kronik reflü hastalarında %3-5 oranında kanser gelişimi meydana gelebilmektedir.