Anal Fistül

Anal Fistül (Anal Tali Yol)

En basit ve kolay ifadesi ile makatın çıkışının son birkaç santimetresi ile makat etrafı (dışı) deri arasında oluşmuş tali yolları Anal fistül olarak adlandırıyoruz. Kronik seyirli bir hastalık olan anal fistülde tekrarlayan apse gelişimi ve akıntı tipiktir. Uygun tedavi yapılmayan hastalarda nüks ihtimali yüksek olup anal bölge hastalıkları içerisinde cerrahın deneyimine en fazla ihtiyaç gösteren patolojidir.

Anal Fistül (Anal Tali Yol) Neden Oluşur?

Makatın içi ve dışı arasında meydana gelen tali yol yani fistül de en önemli neden, bu alanda meydana gelen apselerdir. Özellikle makatın son 1-2 cm de yer alan salgı bezlerinin iltahabı ve sonucunda oluşan apseler patlayıp boşalırken basınç farkı ya da enfeksiyonun tam düzelememesi ve apse alanının kapanamaması nedeniyle fistül meydana gelir. Bunun dışında makat bölgesi yaralanmaları ve iltahabi barsak hastalıklarının seyri sırasında da oluşabilir.

Anal Fistül (Anal Tali Yol) Tanısı

Bu hastalıkta hastanın şikayetleri oldukça yol göstericidir. Muayenede makat etrafında dış, makat içerisinde iç ağız tuşe ile tespit edilebilir. Muayenede şüpheli vakalarda MR çekilmesi tanıya yardımcı olacaktır. Bazı vakalarda iç ağızın tespiti ve ayırıcı tanı için endoskopik inceleme (rektosigmoidoskopi) uygulanabilir.

İç ağzının yerleşimine göre fistüller alçak ya da yüksek olarak adlandırılır. Yüksek fistüllerde tedavi zor ve deneyin gerektirir.

Anal Fistül (Anal Tali Yol) Tedavisi

Klasik ve hala en önemli tedavi yöntemi olan cerrahide fistül dediğimiz tali yolun birkaç teknikle ortadan kaldırılmasıdır. Fistül alanındaki açıklık kendiliğinden iyileşme ile kapanır, bu da aslında tedavinin en önemli noktasıdır. Deneyimli ellerde başarı %95’in üzerindedir.

Anal Fistül (Anal Tali Yol) Lazer Tedavisi

Fistül hastalığında var olan tali yolun hemoroid hastalarında da uygulanan lazer ile yakılması ve bu alanın kapanması esasına dayanır. Son yıllarda ismi dolayısıyla (Lazer !!) popüler olsa da başarı oranı % 50 civarındadır. Tekrarlayan lazer uygulamaları iyileşmeyi imkansız hale getirebilir.

Hastalarımıza Uyarı !!!

Anal fistül cerrahisi anal bölge hastalıkları arasında en dikkatli olunması gereken konudur. Zira oluşmuş olan tali yol makat bölgesinde kontinans yani dışkımızı tutmamızı sağlayan kaslarla genellikle yakın temasta hatta kimi zaman içerisinden geçmektedir.

Bu nedenden dolayı deneyimli olmayan hekimlerce yapılan cerrahi uygulamalar dışkı     ya da gaz tutamama ile sonuçlanabilir. Lütfen konusunda uzman ve ciddi tecrübesi olan hekim ve merkezleri tercih ediniz.