Anal Fissür

Anal Fissür (Makat Çatlağı)

Anüs yani makat bölgesi dışkılama esnasında ciddi gerilim vebasınca maruz kalabilmektedir. Özellikle kronik kabızlık, uzun süreli ishaller ya da acı ve baharattan zengin beslenme bu bölge cildini daha da hassasa hale getirir.

Yukarıdaki nedenlerle makat cildinde oluşan bir ufak yırtık giderek artan oranlarda ağrı oluşmasına yol açar. Makat bölgesinin duysal sinir ağı oldukça yoğun olması dolayısıyla oluşan çok yoğun ağrı refleks yolla makat etrafı kaslarda ciddi kasılma (spazm) meydana getirir. Sonuçta ağrı ve makatın dışkılama esnasında yeterince açılmasına mani olan kasılma ağrı nedeniyle zor olan dışkılamayı daha da güç hale getiri. Oluşan kısır döngü kendini besler ve hastanın hayat kalitesinin ileri derecede bozulması ile sonuçlanır.

Anal Fisssür (Makat Çatlağı) Belirtileri

Hastaların dışkılama esnasında bıçak ya da jilet kesiyormuş gibi tarifledikleri ağrı tipiktir. Bu ağrı dışkılamadan sonra ya da dışkılama olmadan bazı hastalarda gün içerisinde birkaç saat meydana da gelebilir. Birçok hastada taharetlenmede kanama bulgusuda görülür.

Anal Fisssür (Makat Çatlağı) Tanısı

Anal muayene ile tanı kolaydır ancak bazı hastalarda derin yerleşimli çatlaklar olabilir. Bu tip hastalarda anal kanalı değerlendirmek gereklidir, rektoskopi gerekebilir. Muayenede birçok hastanın tariflediği şişlik yani çatlağın dış ucunda olan cilt katlantısı (pli) de tespit edilir.

Anal Fisssür (Makat Çatlağı) Tedavisi

Tıbbi ya da cerrahi tedavi olabilir. Öncelikle ilk defa bu sıkıntısı olan hastalarda tıbbi yani ilaç tedavisi oturma banyoları ile kombine edilerek denenebilir. Genellikle birkaç seans tıbbi tedavi başarılı olmayan hastalarda ilaç enjeksiyonu ya da cerrahi tedavi uygulanır.

Anal Fisssür (Makat Çatlağı) Enjeksiyon Tedavisi

Anal bölge etrafına makat kaslarındaki spazmı (kasılma) ortadan kaldırmak için ilaç enjeksiyonu uygulanır. Herhangi bir yan etkisi olmayan bu tedavide günler içerisinde etki ortaya çıkar. Teknik ameliyathane şartları ya da anestezi gerektirmemekte olup pratiktir. Son yıllarda cerrahiye alternatif bir yöntem olarak uygulanmaktadır.

Anal Fisssür (Makat Çatlağı) Cerrahi Tedavisi

Cerrahi yöntemde amaç hastalığın kısır döngüye girmesine yol açan ve makatın daralmasına neden olan kas kasılmasını azaltmaktır. Hastalarımızın çekindiği gaz ya da dışkı tutamama gibi bazı komplikasyonların deneyimli ellerde görülmediğini belirtmekte fayda bulunmaktadır.

Anal Fisssür (Makat Çatlağı) Cerrahi Tedavisi Sonrası Dönem

Anal fissür’ü olan hastalarda ameliyat öncesi ağrılı dönemden daha ağrılı bir süreç oluşmaz. Aksine günler içerisinde makat bölgesine uygulanan pomad ya da kremlerin oturma banyoları ile desteklenmesi ile iyileşme hızla devam eder.